DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

De Luisterlijn Chat

Chatten is een fijne manier om je hart te luchten. Je kunt rustig je woorden kiezen. Je verhaal wordt aandachtig gelezen. We leven en denken met je mee en samen zoeken we naar manieren om met je probleem of verdriet om te gaan. En na afloop kun je het gesprek nog eens nalezen. De hulp is gratis. Je kunt ook e-mailen en wij zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar.

Lees hier meer over hoe we met elkaar omgaan en wat we jou bieden.

De chat is open van 10:00 uur tot 22:00 uur. Klik hier om gelijk naar de chat te gaan.

Je kunt ook e-mailen en wij zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar.

Waar je ook mee zit; verdriet, blijdschap, zorgen, problemen, vragen, je mag altijd komen chatten. Ook wanneer je niet goed weet waarom je je slecht voelt, of waar je moet beginnen. We helpen je de woorden vinden. Lees hier onderwerpen waarover mensen zoal met ons chatten. We zijn er voor iedereen. Maar ben je jonger dan 18 jaar, dan past de Kindertelefoon misschien beter bij jou.

De vrijwilligers van de Luisterlijn gaan graag met je in gesprek. Maar het contact opnemen met de Luisterlijn is wel begrensd. De Luisterlijn wil bereikbaar zijn voor iedereen en probeert de aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat een gesprek helpt of iets bijdraagt. We willen ook voorkomen dat mensen steeds afhankelijker worden van het bellen of chatten met de Luisterlijn. De begrenzing is ingesteld op maximaal drie chatgesprekken per dag. Dit wordt via ons systeem automatisch gedaan, dus je blijft gewoon anoniem.

Alleen de toetsen van je toetsenbord hoor je... en je eigen gedachten. We stellen geen diagnoses en hebben geen behandelplannen. We zijn er in het moment, in het hier en nu. We lezen je zinnen aandachtig, denken met je mee en we stellen vragen ter verheldering. Alle chats zijn privé; er kan niemand meekijken.

De persoon met wie je chat, wil even naast jou staan, je helpen de zaken op rij te krijgen. Hij of zij doet dit werk als vrijwilliger van de Luisterlijn. Wel mag je er op rekenen dat de mensen achter de chathulp zorgvuldig worden geselecteerd, opgeleid en begeleid door professionele beroepskrachten. Het zijn betrokken mensen met levenservaring die op deze wijze graag iets voor jou, voor anderen en voor de maatschappij willen betekenen.

De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties.

Vanuit het buitenland is het niet mogelijk om te bellen of te chatten met onze diensten. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is de Kindertelefoon er voor jou of kijk op Jongeren Hulp Online.  

De Luisterlijn voert gesprekken in het Nederlands. Als een vrijwilliger het wil en kan mag het gesprek in een andere taal gevoerd worden, maar dat is aan de vrijwilliger.

Ben je anderstalig? Dan je ook terecht (tijdens de coronacrisis) bij de Rode Kruis Hulplijn. Deze WhatsApp-Hulplijn is beschikbaar in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks, Portugees en Chinees. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. 

De Luisterlijn conducts conversations in Dutch. If a volunteer wants to and can, the conversation may be conducted in another language, but that is up to the volunteer.

More information about helplines abroad can be found on IFOTES.

Het chatten is anoniem. Dat wil zeggen dat er geen persoonsgegevens worden uitgewisseld en niemand zich met zijn echte naam bekend hoeft te maken. Je kunt gebruik maken van een nickname (schuilnaam). De vrijwilliger van de Luisterlijn is ook anoniem. De Luisterlijn zal in geen geval zelf contact met je opnemen, ook niet wanneer je persoonlijke gegevens vermeldt.

Alle gegevens van het chatgesprek worden tijdelijk opgeslagen. Dit gebeurt ten behoeve van deskundigheidsbevordering van de vrijwilligers. Wanneer wij het in het belang van de kwaliteit noodzakelijk vinden, kan de inhoud van het chatgesprek door medewerkers onderling worden besproken. De inhoud van de chatgesprekken is vertrouwelijk en wordt automatisch gewist.

Lees hier meer over het websitegebruik en de Privacy.

Werkt de chat niet goed? Lees onder het volgende kopje 'gebruikerstips' wat je kunt doen bij technische problemen.

Soms kan het druk zijn op de Luisterlijn chat. Lukt het niet om een chatgesprek te krijgen? Schrijf dan je verhaal op via de e-mail of de telefoon, of probeer het later nog eens. Bellen kan dag en nacht: 088 0767 000 (normaal beltarief).

Om technische problemen bij het chatten te voorkomen volgen hier een aantal aandachtspunten/tips:
• Een goede verbinding is een belangrijke voorwaarde voor het chatten. Technische problemen ontstaan door slechte internetverbinding, slechte wifi en/of slechte 3G- of 4G-verbinding. Het kan helpen om met een vaste aansluiting te chatten (met pc via LAN-kabel). Ook kan het helpen om het systeem/de verbinding zo min mogelijk te belasten. Dat doe je door zoveel mogelijk andere programma’s of apps te sluiten.
• Zorg dat je browser up-to-date is en gebruik de meest recente versie.

Specifiek voor mobiele apparaten (smartphone of tablet):
• Klik tijdens het chatten niet op een nieuw tabblad en open geen andere apps. Anders is de kans groot dat het systeem de chat automatisch afsluit!

De onderstaande regels zijn bedoeld om de communicatie tijdens de chat zo goed mogelijk te laten verlopen. 

- Communiceer respectvol dus doe geen racistische uitspraken; ga niet schelden, gebruik geen schunnig taalgebruik etc.
- Gebruik tijdens het chatten niet onnodig hoofdletters. Dat leest storend en komt over als 'schreeuwen'.
- Plak geen grote hoeveelheden tekst in de chat, het gaat om het gesprek van het moment zelf.

Na het chatgesprek word je gevraagd om een aantal evaluatievragen in te vullen. Het is niet verplicht maar het helpt ons zo wel bij het verbeteren van de chatgesprekken. 

Heb je een vervelende ervaring met onze chathulp? Of heb je tips voor een betere chathulpverlening? Laat het ons weten!