Sensoor Chat

sensoor diensten chat

Chatten is een fijne manier om je hart te luchten. Je kunt rustig je woorden kiezen. Je verhaal wordt aandachtig gelezen. We leven en denken met je mee en samen zoeken we naar manieren om met je probleem of verdriet om te gaan. En na afloop kun je het gesprek nog eens nalezen. De hulp is gratis.

Je kunt ook e-mailen en wij zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar.

Is de chat bezet? Neem dan ook eens een kijkje op de website van Het Luisterend Oog.

Wanneer is de chat open?

De chat is open van 10:00 uur tot 22:00 uur. Klik hier om gelijk naar de chat te gaan.

Je kunt ook e-mailen en wij zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar.

Waarover mag ik chatten?

Waar je ook mee zit; verdriet, blijdschap, zorgen, problemen, vragen, je mag altijd komen chatten. Ook wanneer je niet goed weet waarom je je slecht voelt, of waar je moet beginnen. We helpen je de woorden vinden. Lees hier onderwerpen waarover mensen zoal met ons chatten. We zijn er voor iedereen. Maar ben je jonger dan 18 jaar, dan past de Kindertelefoon misschien beter bij jou.

Hoe vaak mag ik contact opnemen?

De vrijwilligers van Sensoor gaan graag met je in gesprek. Maar het contact opnemen met Sensoor is wel begrensd. Sensoor wil bereikbaar zijn voor iedereen en probeert de aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat een gesprek helpt of iets bijdraagt. We willen ook voorkomen dat mensen steeds afhankelijker worden van het bellen of chatten met Sensoor. De begrenzing is ingesteld op maximaal drie chatgesprekken per dag. Dit wordt via ons systeem automatisch gedaan, dus je blijft gewoon anoniem.

Hoe helpen jullie mij?

Alleen de toetsen van je toetsenbord hoor je... en je eigen gedachten. We stellen geen diagnoses en hebben geen behandelplannen. We zijn er in het moment, in het hier en nu. We lezen je zinnen aandachtig, denken met je mee en we stellen vragen ter verheldering. Alle chats zijn privé; er kan niemand meekijken.

Met wie chat ik?

De persoon met wie je chat, wil even naast jou staan, je helpen de zaken op rij te krijgen. Hij of zij doet dit werk als vrijwilliger van Sensoor. Wel mag je er op rekenen dat de mensen achter de chathulp zorgvuldig worden geselecteerd, opgeleid (SPEN-gecertificeerd) en begeleid door professionele beroepskrachten. Het zijn betrokken mensen met levenservaring die op deze wijze graag iets voor jou, voor anderen en voor de maatschappij willen betekenen.

Privacy

Het chatten is anoniem. Dat wil zeggen dat er geen persoonsgegevens worden uitgewisseld en niemand zich met zijn echte naam bekend hoeft te maken. Je kunt gebruik maken van een nickname (schuilnaam). De vrijwilliger van Sensoor is ook anoniem. Sensoor zal in geen geval zelf contact met je opnemen, ook niet wanneer je persoonlijke gegevens vermeldt.

Alle gegevens van het chatgesprek worden tijdelijk opgeslagen. Dit gebeurt ten behoeve van deskundigheidsbevordering van de vrijwilligers. Wanneer wij het in het belang van de kwaliteit noodzakelijk vinden, kan de inhoud van het chatgesprek door medewerkers onderling worden besproken. De inhoud van de chatgesprekken is vertrouwelijk en wordt automatisch gewist.

Lees hier meer over het websitegebruik en de Privacy.

De chathulp is niet bereikbaar

Werkt de chat niet goed? Lees onder het volgende kopje 'gebruikerstips' wat je kunt doen bij technische problemen.

Chatten met onze dienst is vanuit het buitenland niet mogelijk. Informatie over hulplijnen in andere landen vind je op IFOTES.

Woon je in Utrecht of Amsterdam? Dan kun je ook terecht bij Hulplijn Utrecht of Hulplijn Amsterdam.

Soms kan het druk zijn op de Sensoorchat. Lukt het niet om een chatgesprek te krijgen? Probeer het dan via de website van Het Luisterend Oog of probeer het later nog eens. Of schrijf je verhaal op en e-mail het naar ons. Bellen kan dag en nacht: 0900 0767 (5 ct. p/m).

Gebruikerstips

Om technische problemen bij het chatten te voorkomen volgen hier een aantal aandachtspunten/tips:
• Een goede verbinding is een belangrijke voorwaarde voor het chatten. Technische problemen ontstaan door slechte internetverbinding, slechte wifi en/of slechte 3G- of 4G-verbinding. Het kan helpen om met een vaste aansluiting te chatten (met pc via LAN-kabel). Ook kan het helpen om het systeem/de verbinding zo min mogelijk te belasten. Dat doe je door zoveel mogelijk andere programma’s of apps te sluiten.
• Zorg dat je browser up-to-date is en gebruik de meest recente versie.

Specifiek voor mobiele apparaten (smartphone of tablet):
• Klik tijdens het chatten niet op een nieuw tabblad en open geen andere apps. Anders is de kans groot dat het systeem de chat automatisch afsluit!

Voor de pc geldt:
• Schakel pop-up blockers uit voor onze website.
• Zorg dat je de laatste versie van Adobe Flash Player hebt geïnstalleerd. Download via deze link.
• Het kan zijn dat de chat wordt geblokkeerd door een beveiligingsprogramma: de firewall of antivirusprogramma geeft dan een beveiligingswaarschuwing. Schakel in dat geval het beveiligingsprogramma tijdelijk uit. Vergeet niet om het opnieuw in te schakelen na het chatgesprek.

Chatregels

De onderstaande regels zijn bedoeld om de communicatie tijdens de chat zo goed mogelijk te laten verlopen. 

- Communiceer respectvol dus doe geen racistische uitspraken; ga niet schelden, gebruik geen schunnig taalgebruik etc.
- Gebruik tijdens het chatten niet onnodig hoofdletters. Dat leest storend en komt over als 'schreeuwen'.
- Plak geen grote hoeveelheden tekst in de chat, het gaat om het gesprek van het moment zelf.

Help ons de chathulp verbeteren

Na het chatgesprek word je gevraagd om een aantal evaluatievragen in te vullen. Het is niet verplicht maar het helpt ons zo wel bij het verbeteren van de chatgesprekken. 

Heb je een vervelende ervaring met onze chathulp? Of heb je tips voor een betere chathulpverlening? Laat het ons weten!