Sensoor publiceert Jaarverslag 2017

In 2017 voerde de landelijke luisterlijn maar liefst 276.229 gesprekken per telefoon, mail en chat. Dit aantal ligt 10% hoger dan in 2016. Het grootste deel van de mensen die contact zoeken met Sensoor zijn tussen de 30 en 60 jaar oud en tweederde van de telefoongesprekken vinden buiten kantoortijden plaats. Bekijk het jaarverslag hier.

2017 was het jaar waarin Sensoor na lange tijd van onzekerheid eindelijk duidelijkheid kreeg over de financiering. ‘Begin juni maakte staatssecretaris Van Rijn tot onze vreugde bekend dat wij voortaan onder het ministerie van VWS vallen. Nu de financiering geregeld is, hoopt Sensoor nog meer mensen een luisterend oor te bieden’, vertelt directeur Monique van Bijsterveld in het jaarverslag 2017.

Dat dit nodig is, blijkt wel uit de cijfers. Meer dan de helft van de 75-plussers voelt zich eenzaam en drie op de tien jongeren tussen de 16 en 34 jaar voelden zich in de afgelopen twee jaar depressief of is dat nog steeds. Voor mensen met psychische problemen biedt het ritme en rust om te weten dat je elke dag een structureel contactmoment hebt met een vrijwilliger van Sensoor. Om echte stappen te kunnen maken in de perspectieven voor eenzame ouderen, ondertekende Sensoor in 2017 het Pact voor de Ouderenzorg.

Verbeterde bereikbaarheid
De landelijke luisterlijn heeft in 2017 ook actief nieuwe vrijwilligers geworven. Want de bereikbaarheid is een aandachtspunt. In 2016 lag deze tussen 52 en 60 procent. Dat betekent dat veel mensen die belden niet direct gehoor kregen. Om dit op te lossen werden meer vrijwilligers, extra diensten van huidige vrijwilligers, meer trainingen, een aantal technische aanpassingen, media aandacht en een nieuwe locatie in Lelystad ingezet om de bereikbaarheid te verbeteren. Daarmee is een positieve ontwikkeling ingezet: eind 2017 lag de bereikbaarheid op 64 procent.

Over Sensoor
Sensoor is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die anonieme hulp op afstand biedt. Vanuit 26 vestigingen door het hele land voeren zo’n 1.200 vrijwilligers dag en nacht zo’n 280.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon en chat. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten. Sensoor wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.