Psycholoog Wouter Stuivenwold: ''Echte aandacht is de basisbehoefte van ieder mens''

Pyscholoog Wouter Stuivenwold

Het aantal gesprekken per mail, chat en telefoon bij de Luisterlijn blijft groeien. Er is in Nederland grote behoefte aan ons anonieme luisterende oor. Want ieder mens wil zijn verhaal of problemen bij iemand kwijt kunnen. Wouter Stuivenwold, psycholoog en beleidsmedewerker bij de Luisterlijn, legt uit hoe belangrijk het is om gehoord en erkend te worden.

 

Neem jij nog wel eens de tijd voor een goed gesprek? Uit het onderzoek van de Luisterlijn naar het luisterende oor in Nederland bleek dat de helft van de respondenten vaker behoefte heeft aan een goed gesprek. Ruim een derde voelt zich soms niet gehoord. Grootste stoorzender: de smartphone. ‘Het gevoel dat je gezien, gehoord en erkend wordt door een ander is een basisbehoefte van de mens’, zegt Wouter.

Eenzaamheid
Onlangs sprak minister Hugo de Jonge over ouderen van boven de 75 jaar, van wie meer dan de helft zich eenzaam voelt. Dat is een groeiend maatschappelijk probleem. Daarom ondertekenden het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en 30 landelijke organisaties, waaronder de Luisterlijn, het Pact voor de ouderenzorg. ‘Eenzaamheid bestrijden is nu belangrijker dan ooit. Bij de Luisterlijn is een luisterend oor laagdrempelig en toegankelijk. Juist omdat het anoniem is, de chat bij uitstek, kunnen mensen veilig hun verhaal kwijt.’

Praten lucht op
De Luisterlijn richt zich niet alleen op eenzame mensen, maar ook op mensen die hun verhaal niet in hun omgeving kunnen of durven bespreken. ‘Soms kan een onderwerp te heftig zijn om te bespreken met een bekende, zoals zelfmoord. Dan is het fijn om je verhaal anoniem te kunnen doen.’ Veel mensen verwachten geen concrete oplossing voor hun probleem. ‘Wij merken dat een goed gesprek al oplucht. Het helpt iemand beter omgaan met zorgen, pijn en verdriet. Mensen die geen luisterend oor vinden, kunnen meer gaan piekeren en zich terugtrekken. Nergens gehoor vinden kan uiteindelijk zelfs leiden tot fysieke klachten.’

Luistertip
‘Heb oprechte interesse in iemands verhaal, zonder te oordelen. Leef je in de situatie van de ander in. En luister goed tussen de regels door. Iemand hoeft niet hardop uit te spreken wat hij denkt of voelt, maar kan het wel indirect op een andere manier uiten. Het is de kunst om dat te horen.’