DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Aad, 65 jaar

'Ik heb tijd, daarmee wil ik iets nuttigs doen'

Aad (65) is een zeer enthousiaste ‘nieuweling’ van de Luisterlijnlocatie in Alkmaar. Toen hij aan de telefoon begon, dacht hij: ‘Ik kan er werkelijk geen klap van!’ Maar inmiddels ziet Aad een duidelijk stijgende lijn. ‘Soms lukt het me om bepaalde kwesties aan te scherpen met enkele gerichte vragen. Ja, dan is een gesprek voor mij geslaagd. Maar ook als iemand gewoonweg belt voor een praatje. Ontzettend leuk om te doen.’

Aanstekelijk Luisterlijn-verhaal
In een ver verleden ontmoette Aad iemand van de Luisterlijn op een verjaardag. ‘Het verhaal van die man werkte aanstekelijk. En toen ik later een advertentie zag van de THD in Amsterdam, besloot ik te bellen. Zij verwezen me door naar hier.’

Leeuwen
Aad werkte jarenlang in het onderwijs. Ook in het speciaal onderwijs waar contacten met kinderen en ouders soms heel intens zijn. ‘Ouders die vechten als leeuwen voor het welzijn van hun kinderen. Dat vind ik mooi, die betrokkenheid. Ik ben zelf ook een betrokken persoon. Én ik heb tijd, daarmee wil ik iets nuttigs doen.’

Oud, scherp en gokverslaafd
Na een halfjaar diensten draaien, merkt Aad dat zijn gesprekken meer diepgang krijgen. ‘Ik had een gesprek met een oudere dame die gokverslaafd is. Ze kon op zo’n knappe manier vertellen over de manier waarop ze daarmee worstelt. Hoe ze probeert om die éenarmige bandiet’ voorbij te lopen. Ze gooide er serieus veel geld in. Ik heb haar verteld hoe indrukwekkend ik het vond, dat ze haar situatie zo scherp kon omschrijven. En ik vroeg haar; wat zou er kunnen gebeuren om deze situatie het hoofd te bieden? Ze antwoordde dat ze het achterlijk vond dat ze de kracht niet had om weerstand te bieden aan die drang om te gokken. Ik heb geluisterd. Veel verder hoef je niet altijd te gaan in zo’n gesprek, denk ik.’

Uitstekend opgeleid
Dat het werk van Sensoor goed past bij Aad, heeft ook te maken met de heldere visie van de luisterlijn en de doordachte manier waarop theoretische kennis uiteen wordt gezet. ‘Ik hoorde bij een groep van 8 nieuwelingen. We zijn uitstekend opgeleid; de trainer was meer dan voortreffelijk. Ik heb hier al veel integere en betrokken mensen ontmoet.’

Ook aandachtspunten
Aad wist al dat hij goed kan luisteren. ‘Ook kan ik goed formuleren en ben ik écht betrokken bij mensen.’ Maar hij kent ook zijn aandachtspunten; ‘Nou, ik ben niet zo ad rem. Een beetje secundair reagerend. Daar heb ik wel eens last van. Maar soms helpt het ook.’

Oppassen met veronderstellingen
En hij leert nog altijd. Bijvoorbeeld dat hij moet oppassen met veronderstellingen, bijvoorbeeld over jongere mensen die bellen. ‘Ik kreeg laatst een vrij jong meisje aan de lijn. Die bleek vaker te bellen, maar dat wist ik niet. Ik dacht dat het iemand was dat eens het Sensoor-nummer wilde uitproberen, misschien voor een geintje. Toen ik daarnaar vroeg, legde ze het uit. Ze bleek aan een erge vorm van kanker te lijden. En soms wilde ze praten over leven en dood, zonder haar ouders hiermee lastig te vallen. Het werd een indrukwekkend, leerzaam en leuk gesprek.’

Voorbeelden zijn geanonimiseerd.