Persbericht

‘’Sensoor draagt bij aan sociale basis in Lelystad’’

Persbericht

‘’Lelystad geeft gehoor!’’, met die woorden opende wethouder Janneke Sparreboom op 1 februari de jongste en 26ste locatie van de Landelijke Luisterlijn Sensoor in Lelystad. Met een stip op een kleurrijke landkaart, geschilderd door de Lelystadse kunstenares Tiny de Bruin, werd de nieuwe locatie letterlijk op de kaart gezet.

Lees meer >>

Sensoor opent pionierslocatie in Lelystad

Persbericht

Op donderdag 1 februari opent Wethouder Janneke Sparreboom van Lelystad de eerste locatie van Sensoor in Flevoland. Na deze feestelijke opening staat tot en met 7 februari het Glazen Luisterhuis op het Stadhuisplein van Lelystad. Iedereen die meer wil weten over Sensoor, de Landelijke Luisterlijn, over ons vrijwilligerswerk of gewoon even een praatje wil maken, is dagelijks tussen 10:00 en 16:00 uur van harte welkom, voor koffie en een goed gesprek.

Lees meer >>

Vrijwilligers schieten stijgend aantal eenzamen te hulp

Persbericht

Veel alleenstaanden en ouderen voelen zich eenzaam en verdrietig tijdens de feestdagen. Dit concludeert onafhankelijk onderzoeksbureau NL-Eyes in opdracht van uitvaartverzorger Monuta*. Sensoor is daarom óók tijdens de feestdagen 24/7 bereikbaar voor een luisterend oor. Vrijwilligers van luisterlijn Sensoor voerden tijdens de Kerstdagen ruim 1200 gesprekken.

Lees meer >>

Toenemende eenzaamheid onder jonge mensen

Persbericht

Stichting Sensoor, de landelijke luisterlijn, constateert een toename van (tijdelijke) eenzaamheid onder jongeren. In de afgelopen twee maanden ontving de telefonische hulpdienst 13% méér oproepen van mensen tot 30 jaar die meldden eenzaam te zijn. Sensoor vraagt tijdens de Week tegen Eenzaamheid (21 september t/m 1 oktober) aandacht voor deze problematiek.

Lees meer >>

Hulplijn Sensoor overbelast door wachttijden GGZ

Persbericht

Sensoor constateert een alarmerende toename van het aantal aanvragen voor een gesprek. Met een stijging van 10% in het afgelopen jaar, kan de telefonische hulpdienst onvoldoende hulp bieden aan mensen in acute (psychische) nood. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ. De dienst, die grotendeels afhankelijk is van vrijwilligers, slaat alarm, omdat zij verwacht binnenkort een groot deel van de hulpvragen niet meer te kunnen beantwoorden.

Lees meer >>

Van Rijn redt telefonische hulpdienst Sensoor

Persbericht

Het waren spannende tijden voor de ruim 1000 vrijwilligers van de telefonische hulpdienst Sensoor. In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning staat dat iedere gemeente verplicht is zijn bewoners een ‘luisterend oor’ te bieden, 24 uur per dag. Sensoor voert deze dienst al ruim 60 jaar uit. De financiering hiervan viel door de decentralisatie tussen wal en schip. Tussen VWS, VNG en de 388 gemeenten. Na jarenlang overleg en onzekerheden heeft staatssecretaris Martin van Rijn vandaag laten weten Sensoor via VWS te financieren. Evenals de Kindertelefoon en AKJ.

Lees meer >>