Nieuws

Meer vrijwilligers nodig door groeiende behoefte aan luisterend oor

Persbericht

Het aantal mensen dat een luisterend oor zoekt bij Sensoor de landelijke luisterlijn, stijgt explosief. Dit komt deels door de groeiende wachtlijsten in de ggz. Maar er bellen ook steeds meer mensen die eenzaam zijn en een ‘praatje over de heg’ missen. Om het groeiende aantal mensen dat contact opneemt te woord te kunnen staan, zet Sensoor alle zeilen bij en leidt ze continu nieuwe vrijwilligers op. Het aantal mensen dat een luisterend oor zoekt bij Sensoor de landelijke luisterlijn, stijgt explosief. Dit komt deels door de groeiende wachtlijsten in de ggz. Maar er bellen ook steeds meer mensen die eenzaam zijn en een ‘praatje over de heg’ missen. Om het groeiende aantal mensen dat contact opneemt te woord te kunnen staan, zet Sensoor alle zeilen bij en leidt ze continu nieuwe vrijwilligers op. 

Er wordt nu vaker gebeld dan ooit. Afgelopen maart kreeg Sensoor bijvoorbeeld 2.000 telefoontjes méér dan in maart vorig jaar. Het aantal vrijwilligers stijgt echter niet snel genoeg om deze groei te kunnen opvangen. Vanaf nu starten iedere maand in het hele land trainingen om zoveel mogelijk vrijwilligers op te leiden tot professioneel luisteraar. Kandidaten krijgen een training en draaien daarna per week een dienst en elke maand ook een nachtdienst.

Écht iets betekenen
“Ik heb juist voor dit vrijwilligerswerk gekozen omdat ik in een vertrouwelijk gesprek iemand kan helpen. Door echte aandacht te geven en de juiste vragen te stellen, kan ik mensen op hun gemak stellen. Dan komen ze de dag net even wat beter door. Daarnaast is het fijn iets voor een ander te kunnen betekenen”, aldus Gerben, een van de vrijwilligers van Sensoor. ‘’ Door alleen al te luisteren, kun je het verschil maken.

Extra trainers
Er worden extra trainers ingezet om trainingen te geven en de groei van het aantal vrijwilligers op te vangen. Als vrijwilligers zich aanmelden, vindt er een intakegesprek plaats en wordt gekeken op welke locatie er ruimte is om de training te volgen. Nieuw is de e-learning die gevolgd kan worden naast de praktijktraining. De training wordt door vrijwilligers als heel leerzaam ervaren. Gerben: “Ik dacht altijd dat ik goed kon luisteren, maar in de training leerde ik pas écht wat aandacht geven is. Ook privé en in mijn werk pluk ik daar nu de vruchten van”. 

Over Sensoor, de landelijke luisterlijn
Sensoor is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die anonieme hulp op afstand biedt. Vanuit 26 locaties door het hele land voeren zo’n 1.200 vrijwilligers dag en nacht ruim 285.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon, chat en e-mail. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten. Geïnteresseerden in het vrijwilligerswerk kunnen zich melden via www.sensoor.nl. Sensoor wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Sensoor, de landelijke luisterlijn overbelast door oplopende wachttijden GGZ

Persbericht

Rode telefoonHet aantal mensen dat contact zoekt met de landelijke luisterlijn Sensoor om te praten over psychische problemen neemt alarmerend snel toe. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ. De landelijke luisterlijn, waar vrijwilligers dag en nacht een luisterend oor bieden, maakt zich zorgen. De lange wachtlijsten verergeren niet alleen psychische klachten, de drempel om psychische hulp te zoeken wordt hoger, zo blijkt in gesprekken.

Lees meer >>

Supermarkt en Luisterlijn Sensoor hebben wel contact met eenzame ouderen

Persbericht

Onlangs hebben meer dan veertig organisaties op initiatief van het Ministerie van VWS het Ouderenpact ondertekend. Uit dit pact is een actieplan: Een tegen eenzaamheid gerold dat met verve wordt uitgedragen door Minister de Jonge. Onder de ondertekenaars van het pact ook Supermarktketen Albert Heijn en de landelijke luisterlijn Sensoor. Beide organisatie hebben dagelijks contact met de eenzame ouderen in de samenleving en wil dit contact benutten om eenzaamheid te signaleren en zo mogelijk te verminderen. Op vrijdag 23 maart vond een symposium plaats, onder andere over dit belangrijke maatschappelijke thema.

Lees meer >>

Sensoor medeondertekenaar Pact Ouderenzorg

Persbericht

Sensoor, de landelijke luisterlijn ondertekent op 8 maart het landelijke Pact voor de Ouderenzorg. Het pact is een initiatief van minister De Jonge van Volksgezondheid. Sensoor zet zich al langer in voor betere perspectieven voor ouderen en heeft haar zorgen onlangs ook aangekaart bij de minister. Sensoor-directeur Monique van Bijsterveld: “Dat we nu bij dit initiatief worden betrokken, is geweldig. Het biedt mogelijkheden voor een slagvaardige aanpak.”

Lees meer >>

‘’Sensoor draagt bij aan sociale basis in Lelystad’’

Persbericht

‘’Lelystad geeft gehoor!’’, met die woorden opende wethouder Janneke Sparreboom op 1 februari de jongste en 26ste locatie van de Landelijke Luisterlijn Sensoor in Lelystad. Met een stip op een kleurrijke landkaart, geschilderd door de Lelystadse kunstenares Tiny de Bruin, werd de nieuwe locatie letterlijk op de kaart gezet.

Lees meer >>